Mittwoch, 31. Dezember 2014

ΕΛΒΕΤΙΑ - Πρόωρη καταγγελία μίσθωσης ακινήτου



Στην Ελβετία περίπου τα 63% είναι μισθωτές και τα 37% ιδιοκτήτες ακινήτων (έρευνα του 2000). Επομένως, το μισθωτικό δίκαιο αποτελεί ένα κεντρικό θέμα και άμεσου ενδιαφέροντος για τους πολίτες. Ωστόσο, οι περισσότεροι μισθωτές ομώς ασχολούνται μ’αυτό το θέμα όταν προκύπτουν διαφορές με τον εκμισθωτή. 


Σ’αυτή την περίληψη θα ασχοληθούμε με το ζήτημα της πρόωρης καταγγελίας της μίσθωσης κατοικίας και τις συνέπειές της. Αναφερόμαστε, για λόγους απλούστευσης, μόνο στα μισθωτήρια αορίστου χρόνου για κατοικίες. Στις περισσότερες περιπτώσεις, στη πράξη, τα μισθωτήρια καταγγέλονται πρόωρα.




Dienstag, 23. Dezember 2014

Νέα εγκύκλιος σχετικά με τη φορολογική κατοικία



Το Υπουργείο Οικονομικών δημοσίευσε σήμερα μαι νέα εγκύκλιο ΠΟΛ 1260/12.19.2014 με την οποία ενημερώνει για τα δικαιολογιτικά της φορολογικής κατοικίας. 


Αφορά φορολογούμενους οι οποίοι κατοικόυσαν ή διαμέναν κατά την περίοδο από 31.3.2011 έως 31.12.2013 στο εξωτερικό αλλά συνεχίζαν να διατηρούν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα (δλδ. δεν δήλωσαν την αλλαγή φορολογικής κατοικίας τους στο αρμόδιο φορολογικό μητρώο στην Ελλάδα). Επομενώς, υπέβαλαν (και) στην Ελλάδα φορολογικές δηλώσεις αυτά τα χρόνια. 


Πολλοί από αυτούς τους φορολογούμενους το δήλωσαν εκ των υστέρων και μαζί με τη δήλωση έπρεπε να προσκομίσουν τα δικαιολογητικά τα οποία αποδεικνύουν την πραγματική κατοικία  ή διαμονή τους στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. 


Επειδή προέκυψαν πολλές ερωτήσεις και ασάφειες ότι αφορά τα δικαιολογητικά το Υπουργείο Οικονιμικών ξανά δημοσιεύσε μια εγκύκλιο με κάποιες διευκρινίσεις. 


Παρακάτω θα βρείτε την εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών ΠΟΛ 1260 / 12.19.2014.

„ΠΟΛ.1260/19.12.2014
Σχετικά με τη φορολογική κατοικία.
Κατηγορία: Φορολογία Εισοδήματος

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
1. Δ/ΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ
ΠΡΟΣ: Ως Π.Δ.
ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
ΥΠΟΔ/ΝΣΗ Α΄ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Α΄ ΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ Φ.Π.
Ταχ. δ/νση: Καραγ. Σερβίας 10
Ταχ. κώδ.: 10184 - Αθήνα
Πληροφορίες: Θ. Σαφαρής - Ι. Φοβάκης
Τηλέφωνο: 210 33 75 314
Τηλεομ.: 210 33 75 001
Ηλ. ταχ/μείο: d12.a@yo.syzefxis.gov.gr
2. Δ/ΝΣΗ ΕΛΕΓΧΩΝ
ΤΜΗΜΑ Α΄
Ταχ. δ/νση: Καραγ. Σερβίας 08
Ταχ. κώδ.: 10184 - Αθήνα
Πληροφορίες:
Τηλέφωνο: 210 33 75 203-4
Τηλεομ.: 210 33 75 354
Ηλ. ταχ/μείο: d.eleg1@mofadm.gr

ΠΟΛ 1260/2014

ΘΕΜΑ: Σχετικά με τη φορολογική κατοικία.

ΣΧΕΤ.:

(α) Η ΠΟΛ.1142/31.5.2012.
(β) Η ΠΟΛ.1136/10.6.2013.
(γ) Η ΠΟΛ.1228/15.10.2014.

Επειδή στις υπηρεσίες μας έχουν υποβληθεί ερωτήματα αναφορικά με τον τρόπο απόδειξης της φορολογικής κατοικίας και σε συνέχεια των παραπάνω σχετικών εγκυκλίων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν θέματα που προκύπτουν, κατά τη διάρκεια του ελέγχου, διευκρινίζουμε ότι:

1. Στην περίπτωση που η διαβίβαση ή προσκόμιση των δικαιολογητικών αφορά υποθέσεις φορολογούμενων που ήταν αποδεδειγμένα φορολογικοί κάτοικοι εξωτερικού και δεν ήταν φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας κατά τις διατάξεις
της εσωτερικής μας νομοθεσίας [π.χ. δεν είχαν μεταφέρει τη φορολογική τους κατοικία σε μη-συνεργάσιμο κράτος (αμάχητο τεκμήριο) ή σε κράτος με προνομιακό φορολογικό καθεστώς (μαχητό τεκμήριο) από τις 31.03.2011 έως τις 31.12.2013], αλλά υπέβαλαν δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος σαν φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας, αυτές θα πρέπει να εξετάζονται επί της ουσίας, βάσει των πραγματικών περιστατικών και να αντιμετωπίζονται αναλόγως.

2. Οι ελεγχόμενοι φορολογούμενοι, οι οποίοι έχουν ήδη υποβάλει μέρος των δικαιολογητικών ή δεν τα έχουν υποβάλει καθόλου, υποχρεούνται σε κάθε περίπτωση, να προσκομίσουν τα ακόλουθα δικαιολογητικά, από τα οποία θα προκύπτει ότι όντως είχαν μεταφέρει το κέντρο του οικογενειακού τους βίου (οικογενειακή εστία) ή το κέντρο του επαγγελματικού τους βίου, της ύπαρξής τους και των βιοτικών τους σχέσεων (κέντρο ζωτικών συμφερόντων), στην αλλοδαπή:
(α) Στοιχεία που αποδεικνύουν ότι οι φορολογούμενοι και τα μέλη της οικογένειάς τους (σύζυγος/τέκνα), εάν αυτά υφίστανται, διαμένουν σε μόνιμη και σταθερή βάση στην αλλοδαπή (π.χ. βεβαίωση από δημοτική/δημόσια/άλλη αναγνωρισμένη αρχή, αποδεικτικά εκπαίδευσης/φοίτησης τέκνων ή μισθωτήριο συμφωνητικό κατοικίας ή αποδεικτικό ιδιόκτητης κατοικίας στην αλλοδαπή, εφόσον αυτή υφίσταται).
(β.1.) Πιστοποιητικό φορολογικής κατοικίας που εκδίδεται από την αλλοδαπή φορολογική αρχή, από το οποίο θα προκύπτει ότι είναι φορολογικοί κάτοικοι αυτού του άλλου κράτους. Εάν οι φορολογούμενοι έχουν εγκατασταθεί σε κράτος με το οποίο υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας Εισοδήματος (ΣΑΔΦΕ) και εφόσον αποκτούσαν εισόδημα στη χώρα μας, μπορούν να προσκομίσουν, αντί του πιστοποιητικού, την προβλεπόμενη Αίτηση για την Εφαρμογή της Σύμβασης Αποφυγής Διπλής Φορολογίας Εισοδήματος όπου είναι ενσωματωμένο το πιστοποιητικό φορολογικής κατοικίας (δίγλωσσα έντυπα) και για την οποία δεν απαιτείται η επισημείωση της Χάγης. Επίσης, δεν απαιτείται η επισημείωση της Χάγης για τα πιστοποιητικά φορολογικής κατοικίας που εκδίδουν οι φορολογικές αρχές των ΗΠΑ και της Τουρκίας, στο πλαίσιο της ΣΑΔΦΕ που έχει συναφθεί με τη χώρα μας.
(β.2.) Σε περίπτωση που οι φορολογούμενοι έχουν εγκατασταθεί σε κράτος με το οποίο δεν υφίσταται Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας Εισοδήματος, οφείλουν να προσκομίσουν πιστοποιητικό φορολογικής κατοικίας, εφόσον
προβλέπεται η έκδοσή του από την αλλοδαπή φορολογική αρχή, ή σε περίπτωση που δεν προβλέπεται η έκδοσή του, αντίγραφο της εκκαθάρισης της δήλωσης φορολογίας εισοδήματός τους, που υπέβαλαν στο άλλο κράτος ή ελλείψει εκκαθάρισης, αντίγραφο της σχετικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος
(γ) Στοιχεία σχετικά με τον επαγγελματικό βίο [π.χ. σύμβαση εξηρτημένης εργασίας με αλλοδαπό εργοδότη ή βεβαίωση εργασίας από τον εν λόγω εργοδότη. Σε περίπτωση μη εξηρτημένης απασχόλησης, αποδεικτικό της επαγγελματικής δραστηριότητας στην αλλοδαπή (π.χ. έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας, συμμετοχή σε αλλοδαπές εταιρείες)].
Τονίζεται ότι, η προσκόμιση των ως άνω δικαιολογητικών τελεί υπό την προϋπόθεση ότι η έκδοσή τους προβλέπεται από τις εσωτερικές διατάξεις του άλλου κράτους (π.χ. σε ορισμένα κράτη μπορεί να μην υφίστανται δήμοι ή να μην υπάρχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης κ.λπ.). Σε κάθε, πάντως, περίπτωση, εάν ο φορολογούμενος προσκομίσει τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στις παραγράφους (α) και β(1)/β(2), τότε δεν απαιτείται η προσκόμιση των δικαιολογητικών της παραγράφου (γ), ούτε κρίνεται αναγκαία η προσκόμιση άλλων στοιχείων ή δικαιολογητικών για την τεκμηρίωση της φορολογικής του κατοικίας στην αλλοδαπή. Αν συντρέχουν τα υπό στοιχεία (α) και β(1)/β(2), τότε γεγονότα όπως η κατοχή ακινήτου στην Ελλάδα, η διατήρηση στην Ελλάδα τραπεζικών λογαριασμών, η συμμετοχή στο κεφάλαιο ή στη διοίκηση ημεδαπών εταιρειών στην Ελλάδα, από μόνα τους δεν μπορούν να αποτελέσουν στοιχεία ώστε να χαρακτηρισθεί το φυσικό πρόσωπο ως φορολογικός κάτοικος Ελλάδος (εκτός αν ελλείψει οικογένειας, διαπιστώνεται ότι το εν λόγω πρόσωπο έχει τη συνήη διαμονή του στην Ελλάδα). Σε περίπτωση μη υποβολής κάποιων εκ των παραπάνω δικαιολογητικών και αν λόγω της μη υποβολής τους οι ελεγκτικές υπηρεσίες αδυνατούν να αποφανθούν για τη φορολογική κατοικία βάσει των προσκομισθέντων δικαιολογητικών, τότε οι φορολογούμενοι οφείλουν να προσκομίσουν πρόσθετα δικαιολογητικά (π.χ. βεβαίωση ασφαλιστικού φορέα, βεβαίωση από επαγγελματικές ενώσεις-επιμελητήρια-συλλόγους, δικαιολογητικά για την ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων), με τα οποία θα αποδεικνύουν τον ισχυρό δεσμό τους με το άλλο κράτος, δεσμός που τους δημιουργεί μόνιμη φορολογική κατοικία στο άλλο κράτος.

3. Επισημαίνεται ότι, όσον αφορά στη γνησιότητα των αλλοδαπών δημοσίων εγγράφων, τα οποία έχουν συνταχθεί στο έδαφος του αλλοδαπού κράτους και περιγράφονται στην παρ. 2 του παρόντος σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση της Χάγης (Apostille) ή κατά τα διεθνή νόμιμα (προξενική διαδικασία), έχουν δοθεί οδηγίες με το με αριθμό Δ6Δ 1095210 ΕΞ 2014/25.6.2014 έγγραφο της Δ/νσης Οργάνωσης. Επίσης, τα προβλεπόμενα έγγραφα υποβάλλονται πρωτότυπα και απαιτείται η επίσημη μετάφρασή τους στην Ελληνική γλώσσα.

4. Τέλος, εφόσον κατά τα ανωτέρω αποδειχθεί ότι ο φορολογούμενος είναι πραγματικά φορολογικός κάτοικος κράτους με το οποίο δεν υφίσταται ΣΑΔΦΕ, θα έχουν εφαρμογή, σε κάθε περίπτωση, ως προς τη φορολόγηση του εισοδήματος που αποκτά από πηγές Ελλάδας, οι διατάξεις της εσωτερικής νομοθεσίας.
Εάν ο φορολογούμενος είναι πραγματικά φορολογικός κάτοικος κράτους με το οποίο υφίσταται ΣΑΔΦΕ, τότε θα έχουν εφαρμογή, ως προς τη φορολόγηση του εισοδήματος που αποκτά από πηγές Ελλάδας, οι διατάξεις της εσωτερικής νομοθεσίας, υπό την επιφύλαξη, όμως, των διατάξεων των ΣΑΔΦΕ (π.χ. η προσαύξηση περιουσίας φορολογείται στην Ελλάδα στην πρώτη περίπτωση (μη ύπαρξη ΣΑΔΦΕ) ενώ στην δεύτερη φορολογείται εφόσον αυτό επιτρέπεται από τις διατάξεις της οικείας ΣΑΔΦΕ).
Σημειώνεται ότι, και στις δύο προηγούμενες περιπτώσεις ο φορολογούμενος δεν θα υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος στη χώρα μας για το εισόδημα που αποκτά στην αλλοδαπή.

Ακριβές Αντίγραφο
Ο Προϊστάμενος Αυτοτελούς Τμήματος Διοίκησης
Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΑΙΚ. ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ“


Σχετικά άρθρα


- Αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία – Κάτοικοι εξωτερικού
Η ταλαιπωρία και αδικία των Ελλήνων μόνιμων κατοίκων εξωτερικού ως προς την φορολογική τους κατοικία, η οποία καταλήγει να πλήττει την εθνική οικονομία
 


Sonntag, 21. Dezember 2014

Αναστολή του φόρου υπεραξίας



Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του Υπουργείου Οικονομικών αναμένεται η αναστολή του φόρου υπεραξίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2016. 

Ο φόρος υπεραξίας επιβάλλεται βάση του άρθρου 41 Ν. 4172/2013 στο εισόδημα (κέρδος) που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης ακινήτης περιουσίας με επαχθή αιτία και τέθηκε σε ισχύ την 1 Ιανουαρίου 2014. Από τότε υπήρξε μια σύγχυση ότι αφορά τον υπολογισμό, την επιβολή, την είσπραξη και το ύψος του φόρου.

Στις 19 Δεκεμβρίου 2014 κοινοποιήθηκε το δελτίο τύπου από το Υπουργείο Οικονομικών με το οποίο ανακοινώνει την αναστόλη του φόρου υπεραξίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2016. 

Ο στόχος αυτής της αναστολής είναι η αναζωογόνηση της αγόρας ακινήτων. Η τροπολογία προβλέπει επίσης μια δραστική μείωση του φόρου μεταβίβασης ακινήτων από σήμερα 10%   στο 3%. 

Η σχετική διάταξη θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή.